Jak si poradit s depresemi a psychickou únavou?

Jarní období je často spojováno s vyšší únavou a následnou depresí.  Souvisí to s těžkou zimní životosprávou a nedostatkem slunečního svitu. Obecně platí, že na jaře je třeba odlehčit jídelníček a vnitřně očistit organismus. A následně doplnit živiny, které zvyšují obranyschopnost organismu.

Pokud ale i poté přetrvávají psychické problémy a únava, je třeba podpořit psychiku více. Existuje celá řada přírodních prostředků, u kterých se inspiruje i farmacie. Máme na výběr z mnoha bylin, které umí mírnit stres a deprese a také známe potraviny, které doplňují ty správné antistresové živiny.

Šálek čaje nebo voňavý polštářek? Obojí může zmírnit psychickou únavu

TŘEZALKA je vysoce ceněna kvůli svým sedativním účinkům. Výtažek z třezalky, podávaný po dobu jednoho až dvou měsíců, lze považovat za bezpečný a účinný přírodní léčebný prostředek, který se dá použít při léčbě mírné až středně těžké deprese a úzkostných stavů. Významně zlepšují i spánkové poruchy.

HEŘMÁNEK se doporučuje i proti stresu, pomáhá i s nespavostí nebo nočními můrami. Účinky potvrdily také vědecké výzkumy – některé látky, které heřmánek obsahuje, mají na mozek podobný vliv jako diazepam. Dlouhodobé pití heřmánkových čajů může výrazně omezit efekty stresu a obecného psychického napětí.

LEVANDULE obsahuje linalool, který uklidňuje a utlumuje naši nervovou soustavu. U levandule se nemusíme zaměřit jen na čaje a bylinkové směsi. Tato rostlina působí už svou vůní, takže stačí po bytě rozmístit větvičky s usušenou levandulí a měli bychom se cítit výrazně klidněji. Také je možné ji dávat před spaním pod polštář a na uklidnění.

Psychiku podpořte upraveným jídelníčkem

Klíčovými živinami pro psychiku jsou omega3 mastné kyseliny, které transportují do mozku látky vyvolávající pocity štěstí. Dále pak vitamín C a vitamín B12. Vitamín C pomáhá mimo jiné zvyšovat výkon a schopnost se soustředit. Vitamín B12 je nezbytný pro správné fungování nervového systému. Jeho deficit zhoršuje koncentraci a paměť.

Co tedy jíst, když je vám psychicky těžko?

První pomocí mohou být třeba vlašské ořechy, které obsahují omega3 mastné kyseliny. Zkuste je přidat třeba do nízkotučného tvarohu, který obsahuje aminokyseliny působící proti stresu. Nic nepokazíte, když ještě přidáte třeba borůvky a maliny. Obecně platí, že lesní plody zlepšují schopnost lidí přemýšlet a reagovat.

K obědu si připravte nějakou mořskou rybu nebo šťavnatý steak z jakéhokoliv masa. Maso nejen z ryb je totiž dobrým zdrojem vitamínu B12. Pokud nejíte maso, zařazujte do jídelníčku mořské řasy, které také obsahují vitamín B12. K masu si dejte zeleninu – především okurku, rajčata, ředkvičky, hrách nebo červenou řepu.

A jako dezert ovoce – hlavně jablka, hrušky, lesní plody nebo grapefruit.

DOMÁCÍ ELIXÍR ŽIVOTA

Jeden váhový díl sušeného rozemletého rakytníku, tři váhové díly destilátu (vodka, koňak, líh)
V uzavřené lahvi necháme louhovat tři týdny, občas protřepeme a po scezení dáme do menších tmavých lahviček. Užíváme třikrát denně patnáct kapek.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.