Superpotraviny – CHIA SEMÍNKA, POHANKA

V dnešní době není pochyb o tom, že stravovací návyky mají velký vliv na náš zdravotní stav. Proto je důležité zařadit do našeho jídelníčku zdravé potraviny, které nám pomohou předcházet různým nemocem. Chia semínka a pohanka patří mezi ty potraviny, které jsou pro naše zdraví významným přínosem.

Chia jsou drobná semínka rostliny šalvěje hispánské. Už před 5000 lety tvořila chia semínka u Aztéků a Mayů převážnou součást potravy. Obrovským přínosem těchto semínek je vysoký obsah vápníku, železa, manganu, fosforu, zinku, vitamínů skupiny B a hlavně nenasycených mastných kyselin omega 3, které mají blahodárný vliv na srdce, cévy a nervovou soustavu.

Pokud chia semínka zařadíte do svého jídelníčku, pomohou vám zlepšit paměť a posílit imunitu. Chia semínka na sebe dobře váží vodu – mohou  absorbovat až desetinásobek své váhy. Přitom vytváří hustý gel, který zpomaluje trávení cukrů.

Podle posledních studií jsou chia semínka přírodním lékem při cukrovce 2. typu. Chia můžete použít  při přípravě polévek, kaší, dezertů a koktejlů. Chia nejsou náročná na skladování, vydrží dlouho a nežluknou. Mouka z chia semínek vydrží čerstvá i několik let.

Tip: Pokud jste ještě chia semínka neochutnali, doporučujeme je nasypat do jogurtu a nechat asi 15 minut nabobtnat. Vznikne tak kaše plná vitamínů. Výživný je také čerstvý džus s chia semínky – semínka nasypejte do vody, promíchejte a nechejte odstát při pokojové teplotě. Přes noc uchovejte v ledničce a ráno dolijte čerstvým džusem.

Pohanka se na našem území pěstovala již v 12. století a tvořila součást každodenní stravy. Semena připomínající tvar srdce jsou důležitým zdrojem zinku, mědi, selenu, manganu a jiných stopových prvků. Pohanka je nejlepším přírodním zdrojem rutinu, který působí blahodárně na obranyschopnost organismu a zejména na posílení srdečních stěn a pružnost krevních vlásečnic.

Častou konzumací pohanky pomáháte posílit vaše srdce. Pohanka je přirozeně bezlepková a  můžeme ji připravit na mnoho způsobů. Používá se uvařená jako příloha, dělají se z ní slané i sladké kaše, můžeme ji plnit do různých karbanátků nebo zahušťovat polévky, mele se na mouku, ze které jsou výborné palačinky nebo těstoviny. Pohanku připravujeme podobně jako rýži.

Tip: Vyzkoušejte jemné bezlepkové pohankové palačinky, které vyrobíte stejně jako klasické palačinky, jen hladkou mouku vyměníte za pohankovou.

Komentáře
  1. Luky napsal:

    Podrobny vycet vsech zdravotnich benefitu chia semen zde -https://www.slimming.cz/chia-seminka/

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.